Tajuk | : | Isipadu Cecair |
Hasil Pembelajaran | : | Membanding isipadu cecair menggunakan bekas berlainan tanpa menggunakan unit piawai |
Alatan dan Radas :
- 1 jag air yang telah disukat dan diisikan dengan cecair
- 3 biji gelas yang sama saiz dan ketinggian
- 1 biji gelas tinggi yang telah disukat dan diisi dengan cecair
- 1 buah bekas air yang telah disukat dan diisi dengan cecair
Langkah Pengajaran
Langkah 1
Guru membahagikan kelas kepada 4 kumpulan
Langkah 2
Guru membekalkan setiap kumpulan dengan set dan alatan yang berikut :
- 3 Biji gelas yang sama saiz dan ketinggian
- 1 Biji gelas tinggi yang telah disukat dan diisikan dengan cecair
- 1 Buah mangkuk lebar yang telah disukat dan diisikan dengan cecair
- 1 Biji jag yang telah disukat dan diisikan dengan cecair
Langkah 3
Langkah 4
Guru menyoal beberapa orang murid secara rawak.
- Bekas manakah yang mengandungi air yang lebih banyak?
- Mengapa kamu katakan air di dalam gelas tinggi lebih banyak?
- Mengapa kamu katakan air di dalam mangkuk lebih sedikit?
Langkah 5
Guru meminta murid memindahkan cecair yang berada di dalam setiap bekas kepada setiap gelas yang mempunyai saiz dan ketinggian yang sama. Guru mengingatkan kepada semua murid supaya berhati-hati semasa menuang atau memindahkan cecair ke dalam setiap gelas supaya tidak tumpah
Langkah 6
Setiap kumpulan diminta membuat pemerhatian terhadap gelas yang telah diisikan dengan cecair yang berada di dalam tiga bekas yang berbeza sebelum ini.
Langkah 7
Guru meminta wakil setiap kumpulan melaporkan keputusan yang mereka dapat.
Langkah 8
Guru berbincang dan bersoaljawab dengan murid :
Mengapakah ketiga-tiga gelas mempunyai isipadu cecair yang sama banyak ?
Langkah 9
Guru membimbing murid membuat kesimpulan berikut :
- Isipadu cecair adalah sama walaupun diisi di dalam bekas yang berbeza bentuk dan saiz
- Bekas yang tinggi tidak semestinya mempunyai kuantiti cecair yang lebih berbanding bekas yang
- paling rendah
- Penyukat digunakan untuk menentukan kuantiti cecair di dalam sesuatu bekas