Tajuk | : | Isipadu Cecair |
Hasil Pembelajaran | : | Membandingkan isipadu cecair menggunakan bekas berlainan tanpa menggunakan unit piawai |
Bahan dan Radas :
- Bekas air yang telah disukat dan diisi dengan cecair
- Jag air yang telah disukat dan diisi dengan cecair
- Gelas yang sama saiz
Persediaan Guru
Guru menyukat terlebih dahulu isipadu air di dalam jag dan bekas yang digunakan dengan menggunakan 3 biji gelas. Persediaan guru hendaklah dirahsiakan daripada pengetahuan murid supaya mereka dapat membuat pemerhatian dan memprolehi keputusan secara inkuiri penemuan.
Langkah -Langkah Pengajaran
Langkah 1
Guru membahagikan kelas kepada 4 kumpulan.
Langkah 2
Guru membekalkan setiap kumpulan dengan :
- Jag air yang telah disukat dan diisi dengan cecair
- Bekas air yang telah disukat dan diisi dengan cecair
- 3 Biji gelas yang sama saiz
Langkah 3
Guru menyoal murid.
- Bekas manakah yang mempunyai isipadu air yang paling banyak ?
Langkah 4
Guru meminta murid menjalankan aktiviti berdasarkan kad kerja yang disediakan.
Langkah 5
Dengan berpandukan kad kerja, murid menuang air ke dalam setiap gelas dengan menggunakan bekas yang berbeza
Menuang air ke dalam gelas menggunakan jag air |
Menuang air ke dalam gelas menggunakan bekas air |
Langkah 6
Guru mengingatkan murid supaya berhati-hati memindahkan cecair daripada setiap bekas ke dalam gelas supaya tidak tumpah.
Langkah 7
Guru meminta murid membuat pemerhatian dan mencatatkan bilangan gelas yang dapat diisi dan dituang oleh setiap bekas yang berbeza ke dalam kad kerja yang dibekalkan.
Langkah 8
Guru membimbing murid membuat kesimpulan berikut :
- Isipadu cecair adalah sama walaupun diisi di dalam bekas yang berlainan saiz dan bentuk
Kad Kerja Murid